Forum WM.pl

Forum Warmińsko-Mazurskiego Portalu Regionalnego
Teraz jest N lut 25, 2018 5:50 pm

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Szestnastka na wschodnich Mazurach
PostNapisane: Śr wrz 02, 2009 3:56 pm 
Ten tekst znalazłem na blogu Krzysztofa Worobca: http://kworobiec.gazetaolsztynska.wm.pl/. Wydaje mi sie, ze rzecz jest warta dyskusji, bo 16 moze zmienic kraobraz w tej częsci Mazur. Z drugiej strony bez nowej 16 trudno marzyć, ze przyciagniemy do nas wiecej turystów:


Droga nr 16 - inwentaryzacja przyrodnicza...
Ponieważ temat rozbudowy drogi nr 16-cie wywołuje duże zainteresowanie ( kontrowersje) pozostanę jeszcze przy tym temacie.
Na firmowanej przez Pracownię Projektowo-Konsultingową Dróg i Mostów DROMOS oraz GDDKiA stronie internetowej http://www.mragowo-orzysz można zapoznać się z inwentaryzacją przyrodniczą wszystkich dotychczasowych wariantów projektu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz - Ełk. Jest to bardzo obszerny dokument opisujący stan istniejący oraz analizujący wpływ planowanej inwestycji na środowisko naturalne, w którym m.in. czytamy: „Nie jest zatem możliwe poprowadzenie przyszłej drogi bez kolizji z obszarami cennymi przyrodniczo.” W zasadzie nie jest to nic nowego (dla nas), chociaż w rozdziale: „Porównanie wariantów w zakresie oddziaływań na elementy środowiska przyrodniczego” na stronie 466 można znaleźć bardzo interesujące stwierdzenie:

„Jak wykazało niniejsze opracowanie nie istnieje możliwość wyboru bezkolizyjnego

przebiegu przyszłej drogi w analizowanych wariantach. Wszystkie ważniejsze konflikty

projektowanej inwestycji z biotopami i zasiedlającymi je biocenozami opisano w rozdz. 5,

nadając im zróżnicowaną rangę - w zależności od przyjętych wcześniej kryteriów – głównie

wartości przyrodniczej, wartości krajobrazowej oraz typu wrażliwości danych ekosystemów na zmiany wynikające z poprowadzenia przez nie lub w ich pobliżu dużego ciągu

komunikacyjnego. W każdym z rozpatrywanych wariantów stwierdzono obecność siedlisk,

które uzyskały I – najwyższą rangę kolizji, co – zgodnie z wytycznymi GDDKiA [wg.

„Podręcznika dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych” pod red. Bohatkiewicza (wersja 1.0 – 01. 2008 r.)], wyklucza poprowadzenie drogi przez dany obszar i nakazuje szukanie korytarza alternatywnego.”


Skoro tak, to dlaczego nie szuka się zupełnie nowego korytarza alternatywnego, który ominie wszystkie kolizyjne obszary?


Poza tym należy pamiętać, iż w wypadku drogi nr 16-cie największe obawy budzi utrata wartości krajobrazowo-turystycznych, co może doprowadzić do zniszczenia podstawowego źródła utrzymania tej części Mazur – czyli turystyki, dlatego przeciwko planowanej trasie jest samorząd Mikołajek wspierany przez znaczną część mieszkańców, w tym przedsiębiorców turystycznych. Obawy te rozwiać może tylko rzetelne opracowanie wpływu planowanej inwestycji nie na środowisko przyrodnicze, ale przede wszystkim na środowisko społeczne: na sąsiadujące z trasą Mikołajki, Stare Sady i Tałty oraz znajdujące się tam ośrodki wypoczynkowe, hotele etc. Należy oszacować wzrost ruchu samochodowego (w tym wzrost transportu tranzytowego), a następnie na tej podstawie przedstawić mapę natężenia i zasięgu hałasu, drgań, zanieczyszczeń, utratę walorów widokowych oraz pozostałe zakłócenia i uciążliwości związane z budową drogi i estakady oraz wpływ tego wszystkiego na turystykę. Myślę, iż konkluzja takiego opracowania będzie taka sam jak w wypadku cytowanej powyżej inwentaryzacji przyrodniczej. Ale może się mylę…


Przysłowie mówi „mądry Polak po szkodzie”. A szkoda i to bardzo poważna, bo kompromitująca Polskę na arenie międzynarodowej, była już w przypadku planowanej drogi via Baltica i estakady nad Rospudą. Drogowcy, mieszkańcy i samorząd Augustowa przekonywali, iż jedynie słusznym wariantem drogi może być tylko ten przecinająca bagna Rospudy. Teraz okazało się jednak, iż możliwe są inne warianty trasy, w tym dużo bardziej korzystniejsza dla środowiska a na dodatek krótsza i tańsza biegnąca koło Ełku i Łomży (jest duża szansa, że ten wariant zostanie wybrany). Musiała to stwierdzić dopiero niezależna angielska firma Scott Wilson, której zlecono opracowanie alternatywnych wariantów planowanej drogi.


Dlaczego w przypadku drogi nr 16 nie angażuje się niezależnej i wyspecjalizowanej firmy do znalezienia optymalnego rozwiązania alternatywnego by uniknąć kolejnego konfliktu?



Na koniec refleksja:


Rozpoczynając prowadzenie blogu napisałem:

„zgodziłem się z nadzieją, że blog będzie miejscem dialogu i wymiany poglądów dla wszystkich tych, którym na sercu leży zachowanie niezniszczonego krajobrazu dla następnych pokoleń. […] mam nadzieję, że blog poświęcony szeroko pojętemu dziedzictwu będzie miejscem wymiany rzeczowych informacji, interesujących opinii oraz konstruktywnego dialogu pozbawionego agresji…”


Niestety stwierdzam, że niektóre komentarze dotyczące zwłaszcza planów rozbudowy „16-tki” takie nie są. Niektórzy zamiast dyskutować wolą obrażać, choć tak naprawdę dają tylko świadectwo o samym sobie…


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Szestnastka na wschodnich Mazurach
PostNapisane: Śr wrz 02, 2009 9:17 pm 
"Z drugiej strony bez nowej 16 trudno marzyć, ze przyciagniemy do nas wiecej turystów"
Wystarczy pojechać do Mikołajek i Giżycka, turystów tam chyba więcej się nie pomieści :haha:


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Edytor Sp. z o.o. informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi umieszczanych przez użytkowników na Forum.
Zastrzega sobie, w szczególności w przypadku zgłoszenia nadużycia, do usuwania treści sprzecznych z prawem, treści reklamowych, treści wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej czy też propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady Netykiety.

Przypominamy, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną. Uczestnicy Forum wm.pl poprzez umieszczenie swoich komentarzy i opinii na stronach Forum wyrażają zgodę na publikowanie tych treści na łamach "Gazety Olsztyńskiej" oraz w innych mediach wydawanych przez Edytor Sp. z o.o. i Wydawcę Olsztyn Sp. z o.o.

Gazeta Olsztyńska Dziennik Elbl‘ski Portal Warmii i Mazur WM.pl Wypoczynek na Mazurach MojeMazury.pl Portal Orientacja.pl Nasz Olsztyniak Nasz Elbląg Nasz Ełk Fundacja Przyszłość dla dzieci Olsztyński Portal Studencki
POWERED_BY